Power-sharing, Multiculturalism and International Cooperation - Programma del corso

Scarica il programma del corso Scarica
    INFORMAZIONI SUL CORSO
    Modulo dell’insegnamento: Strumenti per la cooperazione internazionale e la pace
    CFU: 6
    Frequenza: obbligatoria
    Lingua del corso: inglese
    Attivo nell’A.A. 2013-2014
    Docente: Marcello Mollica   (Visualizza dettagli docente)
    Dipartimento: Scienze politiche
    mail: marcello.mollica@sp.unipi.it
    Obiettivi formativi del corso e programma dettagliato del corso

This course will examine how political power-sharing strategies supported by International Organizations have been used to solve contemporary problems in divided societies. First, it will provide a basic understanding of the role played by the International Organizations in countries effected by deep societal divisions. Second, it will focus on empirical cases of power-sharing in a variety of multicultural settings, where the major segments of the society have received a permanent share of power.
    The course will look at recent examples of power-sharing as a means to promote both international cooperation and social relations in conflict settings, with specific attention paid to societies in Lebanon, Iraq and Northern Ireland. The main goal of the course is to enable students to evaluate the ways that conflict resolution tools have been used, and to analyse and critique objections and challenges to these methodologies.

Prova di verifica dell’apprendimento

Presentazioni, prova scritta finale di fine anno con domande multiple/essay ed eventuale verifica orale.

Metodologia didattica che si intende utilizzare

Lezioni frontali, strumenti audio-visivi, lezioni tenute da visiting lecturers.

Argomenti da conoscere per poter frequentare efficacemente il corso ed eventuali propedeuticità

Si richiede buona conoscenza della lingua inglese, sia scritta che orale.

Testi di esame – Eventuali testi di consultazione
    Capitoli dai seguenti libri verranno indicati nel corse delle lezioni:

• Arend Lijphart. Patterns of Democracy: Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries, 2nd updated edition. New Haven: Yale University Press, 2012;
    • Michael Kerr. Imposing Power-Sharing: Conflict and Coexistence in Northern Ireland and Lebanon. Dublin: Irish Academic Press, 2005;
    • Brendan O’Leary. How to Get Out of Iraq with Integrity. University of Pennsylvania Press, 2011;
    • Joseph S. Nye Jr., David A. Welch. Understanding global conflicts and cooperation (9th ed.). New York: Longman, 2013.

Ulteriore material didattico sarà distribuito nel corso delle lezioni.